В живота често се случва да решим да започнем някакъв бизнес, но по стечение на обстоятелствата идеята или проектът не се реализират, макар и да сме регистрирали вече фирма. В други случаи, пък учредяваме дружество за определен срок, например за срока на даден проект, след което се налага съществуването му в правния мир да се прекрати. Възможно е и фирмата, която сме отворили преди години тогава да е работила редовно и интензивно, но вече е неработеща и не ни се занимава повече с поддържането й. Практиката е пъстра откъм различни житейски и правни ситуации, що се отнася до причините за откриването и прекратяванетона регистрацията на фирма.
В общия случай юридическото вписванена компания в Търговския регистър не е труден процес и може да завърши в рамките дори на няколко дни. От друга страна, закриването на фирма или, казано “по юридически”, ликвидацията на търговско дружество, преминава през няколко задължителни законови фази и се отличава като сравнително времеемко производство. Средно процесът по ликвидация на дружество отнема от 8 до 10 месеца, като в особени случаи може и по-дълго време. В течение на процеса обстоятелствата могат да се усложнят, поради което при всички случаи е препоръчително да се обърнете към специалист, на който да поверите ликвидацията на компанията си.
ФАЗИ НА ПРОИЗВОДСТВОТО ПО ЛИКВИДАЦИЯ
- Прекратяване
1.1. Основания за прекратяване на дружество
Както посочихме по-горе, причините за пристъпване към закриване на фирма могат да бъдат разнородни. Законът ги разграничава най-общо на два вида – доброволна и задължителна ликвидация. Видно от името, до доброволна ликвидация се стига:
- по решение на едноличния собственик на капитала, респективно решение на общото събрание на съдружниците или на акционерите в дружеството, взето със съответното мнозинство;
- когато изтече определеният в Дружественият договор или Учредителен акт срок или се сбъдне предвидено в него условие, както и
- при сливане и вливане в акционерно или друго дружество с ограничена отговорност.
От друга страна, законът предвижда задължително ликвидиране на дружество в изрично определени случаи, например когато дружеството е обявено в несъстоятелност, както и по решение на окръжния съд в предвидените случаи.
Относно прекратяването на еднолично ООД следва да се има предвид, че ако капиталът се притежава от едно физическо лице, дружеството се прекратява със смъртта му, ако не е предвидено друго или наследниците не поискат да продължат дейността. Също така, когато капиталът е притежание на едно юридическо лице, с прекратяването му трябва да се прекрати и дружеството.
Съветваме преди започване на процедурата по доброволна ликвидация да се направи анализ на състоянието на дружеството към момента на ликвидацията му – дали фирмата развива дейност или не, има ли назначени служители по трудов договор, в какви търговски отношения се намира. Особено важно е да се проучи какво е имущественото състояние на търговеца, има ли задължения или вземания към кредитори и длъжници и какви по брой, вид и размер са те.
1.2. Вписване на прекратяването на фирма
За да се впише прекратяването на търговеца в Търговския регистър е необходимо да бъде уведомена компетентната териториална дирекция на НАП за намерението ни, респективно настъпването на съответната законова причина. След извършването на съответните проверки, ТД на НАП издава удостоверение за уведомяването. Това удостоверение е един от задължителните документи, които се прилагат към заявлението до Търговския регистър, с което се обявява решението за прекратяването на дружеството.
Решението за прекратяването на дружеството има изрични законови реквизити, като основните от тях касаят определянето на срока на ликвидацията (минимум законов срок от 6 месеца) и назначаването на ликвидатор, който най-често е управителят на дружеството.
Ако дружеството е с регистрация по ДДС, е необходимо след вписването на прекратяването в Търговския регистър, да бъде извършена процедура по дерегистрация по ДДС в НАП.
- Същинско производство по ликвидация
Тук главна роля играе назначеният ликвидатор, който има функциите на управител на дружеството за срока на ликвидацията до момента на заличаване на фирмата в Търговския регистър. Неговите права и задължения обхващат следното:
- да покани кредиторите на дружеството да предявят вземанията си,
- да довърши текущите сделки,
- да събере вземанията,
- да превърне останалото имущество в пари,
- да удовлетвори кредиторите,
- да състави баланс към момента на прекратяването на дружеството и доклад, който пояснява баланса, като в края на всяка година той извършва годишно приключване и представя годишен финансов отчет и годишен доклад за дейността си пред ръководния орган.
Ликвидаторът може да сключва нови сделки само ако това се налага от ликвидацията.
Ликвидаторът следва да прекрати трудовите правоотношения със служителите, ако има такива, и да предаде в НОИ всички трудови книжки, издадени удостоверения за трудов/осигурителен стаж и осигурителен доход и други съхранени от осигурителите документи, въз основа на които може да се установи осигурителен стаж и/или осигурителен доход, и/или категория труд. За последното ТП на НОИ издава удостоверение, което задължително се представя в Търговския регистър със заявлението за заличаване на търговеца.
Имуществото, което остава след удовлетворяване на кредиторите, се разпределя между съдружниците, съответно между акционерите.
3. Заличаване на фирмата
Когато са уредени всички задължения и остатъкът от имуществото е разпределен, ликвидаторът иска заличаване на дружеството чрез подаване на заявление по образец и придружаващи документи в Търговския регистър, като такива могат да бъдат:
- Удостоверение от ТП на НОИ по чл. 5, ал. 10 от КСО;
- баланс към датата на приключване на ликвидацията с пояснителен доклад,
- годишен отчет на ликвидатора,
- решение за освобождаване на ликвидатора от отговорност,
- декларация по чл. 273 от Търговския закон и др.
Ако всичко е наред документално, заявлението се разглежда и вписва от длъжностните лица по регистрация в Търговския регистър в рамките на няколко дни, с което производството по закриване на търговеца приключва.
Такси и разноски (при закриване на фирма)
По време на производството по ликвидация се събират различни такси и разноски свързани с него, като вкл. (но не само) те могат да бъдат:
- такси за Търговски регистър,
- нотариални такси за заверка на документи,
- възнаграждения за счетоводител и адвокат.
Обръщаме внимание, че при подготовката на заявленията и подаването им по електронен път от адвокат с квалифициран електронен подпис спестявате значително време и плащате по-малки държавни такси.
Поради спецификата на всеки казус законовите изисквания могат да бъдат различни. Предвид това съветваме да се консултирате с адвокат, който ще разгледа случая Ви от всяка една юридическа гледна точка.
Адвокатите от Адвокатска кантора “Конкордиа” са на разположение за отговор на отправени запитвания по телефон +359 878583010, e-mail, или чрез контактната форма, както и за цялостно съдействие във връзка със закриване (ликвидация) на дружеството Ви.